Na internete dnes nájdete všetko – žiaľ aj podvody. Existuje množstvo nečestných praktík ako nevedome oklamať bežného užívateľa internetu, legálne aj nelegálne. Bez ohľadu na ich povahu, všetky z nich si pravidelne nájdu svoje obete. Aby ste sa vyhli online podvodom, musíte si uvedomiť, že existujú ľudia, ktorí z vás chcú mať nejaký úžitok. Pokúšajú sa získať vaše osobné údaje (napríklad cez prihlásenie na sociálne siete), alebo si nainštalujete ich škodlivý malvér, prípadne získajú prístup do vašej digitálnej peňaženky či k bankovému účtu. Pri akomkoľvek podozrení treba byť v strehu. Ako sa online podvodom ubrániť?
4 PODOZRIVÉ A NEBEZPEČNÉ TRIKY ČÍHAJÚCE NA INTERNETE
- „PÁČI SA MI TO“
Na získanie publika alebo zvýšenie zisku mnoho webových stránok využíva nekalé triky. Patria k nim napríklad automaticky otvárané okná (pup-up) – sú otravné a často kombinované s falošnými tlačidlami na ich zatvorenie. Tieto okná vám nedovolia stránku opustiť, kým neurobíte to, čo od vás chcú (zadanie emailovej adresy, návšteva stránok plných reklám apod.). Ďalším trikom podvodníkov je umiestnenie tlačidla na zatvorenie do zreteľného textu s hypertextovým prepojením, ktorý hlási napríklad „Páči sa mi táto úžasná stránka“. Neskúsený užívateľ stlačí tlačidlo „Páči sa mi to“ alebo „Zdieľať“ aby zatvoril otravný pop-up, čím odklikne a príjme len ďalší spam.
Stránky, ktoré používajú uvedené taktiky patria k tým, ktorým neradno dôverovať. Ak chcú takýmto agresívnym spôsobom získať vaše údaje, naložia s nimi bezohľadne. Preto neklikajte na tlačidlá „Páči sa mi to“ alebo „Zdieľať“ vtedy, ak sú umiestnené vo vyskakovacom okne. Lepšie je nájsť skutočné tlačidlo aby ste stránku zatvorili.
- „STIAHNITE SI SOFTVÉR ZDARMA A BEZ REGISTRÁCIE“
Pri hľadaní softvéru na internete nájdete množstvo stránok, ktoré ponúkajú stiahnutie „užitočného“ softvéru alebo aplikácií zadarmo. V skutočnosti však len šíria malvér. Je to stará metóda, ale stále účinná. Preto si sťahujte softvér a aplikácie iba z oficiálnych stránok alebo spoľahlivých webov tretích strán.
- „ZADAJTE SVOJE HESLO, PROSÍM“
Podvodníci dokážu drzo zneužívať online aukcie a nákupné platformy, aby vám ukradli peniaze bez ohľadu na to, či ste predajca alebo kupujúci. Buďte teda veľmi opatrní pri požiadavkách druhej strany. Ak napríklad niekto chce tajný SMS kód, aby niečo overil či potvrdil, alebo chce verifikačný kód vašej platobnej karty (CVV-2 kód), alebo nejaký iný podozrivý údaj, pravidlom je nezdieľať takéto údaje. Vaša banka vám to iste len potvrdí.
- „ZVÝŠTE RÝCHLOSŤ SŤAHOVANIA“
Niektoré stránky poskytujúce fotografie alebo stránky s veľkoobjemnými súbormi na stiahnutie umiestňujú tlačidlo na stiahnutie súboru v dolnej časti stránky, pričom zvyšok stránky vyplnia veľkými tlačidlami „Stiahnuť súbor“, ktoré prilákajú pohľad užívateľa, ale nespustia sťahovanie ako by ste chceli. Takto si žiaľ môžete stiahnuť a nainštalovať niečo iné, napríklad aplikáciu vytvorenú partnerskou stránkou. Nazýva sa to advér. Preto skontrolujte každý stiahnutý súbor, či neobsahuje vírusy alebo nie je pre váš počítač / smartfón škodlivý.
Treba dodať, že spoľahlivé webové stránky sa neustále pokúšajú zlepšovať svoje rozhranie aby boli užívateľsky čo najpriateľskejšie. Ak otvoríte stránku, ktorá je plná reklám, spamu, rečičiek, alebo smelo žiada vaše osobné údaje, zatvorte ju.
PODOZRIVÁ REKLAMA NA SOCIÁLNEJ SIETI
Ak na vás počas návštevy sociálnych sietí vyskakujú reklamy s podivnými názvami predávajúcich alebo podivnými druhmi tovaru, ide o súčasť celosvetovej online ekonomiky, kde predávajúce spoločnosti tovar vôbec nevlastnia. Sú to iba sprostredkovatelia, ktorí trávia svoj čas výrobou reklám na sociálne siete. Ak kliknete na odkaz niektorej z takýchto spoločností, naozaj zistíte, že majú obmedzený počet výrobkov, zvyčajne len jednu vec. Úplne najhoršie sú spoločnosti ponúkajúce rýchle zbohatnutie. Jediným východiskom je zistiť o spoločnosti niečo viac. Ak ste o nej nikdy nepočuli, zrejme sa jedná o podvod. Sociálna sieť s tým moc nenarobí, každú reklamu schvaľuje jej tím, avšak podvodníci prichádzajú s novými a novými nápadmi. Treba byť ostražitý!
Zdroj Infografiky: ShopAlike